Wie zijn wij

Wie zijn Ans en Chris Breet ?

Het bekende reisfotografenechtpaar Ans en Chris Breet maakt al geruime tijd reisreportages, eerst met alleen commentaar en later ook met muziek en geluidseffecten onder de naam BREET/BEELD AUDIOVISUELE PRODUCTIES. Chris werkte toen hij Ans leerde kennen als gediplomeerd filmoperateur in een bioscoopbedrijf waar 35mm en 70mm films werden vertoond. Na deze periode is Chris werkzaam geweest als eindcontroleur bij een filmlaboratorium waar veel speelfilms en documentaires werden gemaakt. Vooral zijn latere werkzaamheden bij de filmmontage in de televisie studio's in Hilversum hebben er veel toe bij gedragen om goede audiovisuele presentaties te kunnen monteren. Ans die als hobby veel aan fotografie deed leerde van Chris de fijne kneepjes van het vak en hoewel Chris toch hoofdzakelijk belast blijft met het technische gedeelte vormen zij samen een uitstekend team dat goed op elkaar is ingesteld en geven zij met zeer veel succes hun reisverslagen weer d.m.v. werkelijk schitterende presentaties.

 

De hier volgende foto's geven een kijkje in de filmcabine waar Chris Breet zijn loopbaan als filmtechnicus is begonnen.

 

35 mm filmprojectoren in het Casino theater te Hilversum. Alles ging hier nog met handbediening. Zo was het projectielicht afkomstig van koolspitsen. Dat licht was te vergelijken met het zonlicht. Later kwam de xenonlamp met te veel blauw, wat niet mooi was. Weer later werden de films speciaal op xenonlicht gecorrigeerd waardoor het probleem van te veel blauw was verholpen.
Cinemascope films worden vertoond met behulp van een anamorphote. Dit is een grote voorzetlens die het beeld breder maakt. De films waren wel speciaal voor dit systeem opgenomen. Theaters die geen 70 mm met zes geluidskanalen konden vertonen kregen dan een cinemascope kopie met vier geluidskanalen. Ook erg mooi. Doch de meeste films hadden geen machnetisch geluid maar optisch geluid, dit werd als het ware op de film gefotografeerd.
Hoewel deze projector er wel verouderd uitziet was het geprojecteerde beeld bijzonder mooi.
Deze filmmachines moest je nog met de hand aanslingeren. Er zat ook een snelheidsmeter op. Pas als de snelheid van 24 beelden per seconde was bereikt kon je de motor inschakelen. Het werkte overigens altijd perfect. Nooit storingen.
Een enkele keer brak de film af. Dan moest je de projector snel uitschakelen. Even het zaallicht aandoen en opnieuw inzetten. Het was een storing van hooguit 2 minuten. Later tijdens het terugspoelen werd de film weer geplakt. Overigens werden alle films vooraf goed gecontroleerd. Filmbreuk kwam hooguit 2 keer in het jaar voor. Tegenwoordig werken alle bioscopen met digitale projectie. Een bioscoopfilm had een lengte van zo"n 2800 meter. Moesten er 30 kopiƫn worden gemaakt dan koste dat heel wat filmmateriaal. Dat is tegenwoordig dus niet meer nodig.
Later werd de projectieapparatuur geautomatiseerd. Op zo'n grote spoel kon 4000 meter 35mm film. Tegenwoordig is alles digitaal.
Met een druk op de knop verliep alles automatisch. Kwam er een storing dan moest de operateur zorgen dat binnen 5 minuten alles weer in orde was. Soms zaten er 500 mensen in de zaal en geld terugbetalen was geen optie.